19 kommenttia

gravatar
Lasse sanoi,
October 3, 2008 @4:37 pm  

Tämän artikkelin kuvaava internetmarkkinointimalli on juuri alhaista roskaa jossa ei ole mielestäni mitään järkeä.

Ihan kuin kukaan ei olisi lukenut permission marketingista tai olisi pudonnut cluetrainista.

gravatar
Marko sanoi,
October 3, 2008 @4:48 pm  

Mielenkiintoista Lasse. Mikä mallista sinun mielestä tekee alhaisen? Miksi siinä ei ole järkeä?

gravatar
October 3, 2008 @6:17 pm  

Lassea varmaan vaan kiukuttaa kun lasit on jääneet kotiin ja kaavion teksti on niin pientä ja söhröistä :D

gravatar
Lasse sanoi,
October 3, 2008 @9:33 pm  

Tekstiurakoitsija: no sekin :D

Marko: “Agressiivisessa Internetmarkkinointikampanjassa prospektia “tulitetaan” kahden viikon ajan päivittäisillä sähköpostiviesteillä joiden tavoitteena on myydä kampanjan backend-tuote, jolla voi olla hintaa vaikkapa $997.”

“joten kuvitella saattaa montako kymmentä GPS-aiheista sähköpostia minäkin päivän aikana vastaanotan ”

http://www.sethgodin.com/permission/
http://www.cluetrain.com/

gravatar
Jussi sanoi,
October 4, 2008 @9:11 am  

Sähköposti per päivä kuulostaa kyllä melko paljolta. Voi olla, että parin päivän jälkeen viestit menevät suoraan roskiin, varsinkin jos ne ovat pelkkiä mainoksia. Sen lisäksi häivyn koko listalta. Tästä taktiikasta tulee mieleen lähinnä sellainen perinteinen pölynimurikauppias, joka soittaa koko ajan ovikelloa ja tunkee kutsumatta sisään esittelemään imuriaan sekä painostaa aggressiivisesti ostamaan.

gravatar
Lauri sanoi,
October 4, 2008 @10:24 am  

Posti päivässä tuntuu aika huimalta tahdilta, mutta jos lisukkeena on mielenkiintoista informaatiota, niin sen ottaa mielellään vastaan. Toisinaan toivoisin esimerkiksi Finnmatkoilta useammin postia, jotta voisin koittaa kirjoittaa sen hetken matkoista näiden perusteella, vaikken matkaa olisikaan varaamassa :D

gravatar
Marko sanoi,
October 4, 2008 @10:50 am  

Okein hyvää keskustelua!

tekstiurakoitsija, kuva tosiaan on hankala nähdä, mutta suuremmaksi klikattuna teksti erottuu hieman paremmin :)

Jussi, maili päivässä kahden viikon ajan on agressiivinen tahti, jota itse asiassa eivät kovin monet hyödynnä. Itse asiassa tiedän pari Intialaista jota toimivat näin nk. “newbie-markkinoilla”. Vertaus pölynimurikauppiaisiin on osuva, sillä itse asiassa Internetmarkkinointi on lähtenyt siitä että offline-suoramarkkinoijat ryhtyivät hyödyntämään verkon mahdollisuuksia omiin bisneksiinsä. Tämä tulee esille Joel Commin uudesta kirjasta “Click Here to Order”.

Lauri, erittäin hyvä huomio. Olen samaa mieltä kanssasi, eli jos sisältö on kiinnostavaa ja hyödyllistä, niin agressiivinen markkinointi ei minua haittaa. Aina voin toki poistua listalta, ja näin olen monesti tehnytkin. Toisaalta olen itse asiassa kiitollinen StomperNetin agressiiviselle markkinoinnille, sillä sen jälkeen kun ostin heidän kalliin tuotteensa, olen oppinut paljon asioita joilla voin pärjätä kilpailussa niche-markkinoilla.

Jäin odottamaan Lassen vastausta, mutta koska keskustelu etenee, niin heitetään ajatukset kehiin. Mielestäni mikä tahansa markkinointi on alhaista jos tavoitteena on myydä tuotetta josta ei aidosti ole asiakkaalle hyötyä tai iloa. Tällöin voidaan markkinoijan toimintaa pohtia eettisestä näkökulmasta. Yllä kuvattu prosessi on vain yksi Internetmarkkinoinnin malli, vaikkakin agressiivinen. Jos kohderyhmä on oikea ja tuotteesta on asiakkaalle aidosti hyötyä ja iloa, niin minusta markkinointistrategiassa ei ole silloin mitään alhaista. StomperNet on juuri tällainen positiivinen esimerkki. Huom! StomperNetin maileja ei ole tullut ihan yllä mainitulla tahdilla, mutta tehokasta heidän markkinointinsa oikeasti on. Entäpä asiakkaat? Äärimmäisen tyytyväisiä niiden lähteiden mukaan joita vastaani on tullut.

Negatiivinen esimerkki yllä mainitun mallin soveltamisesta on Matt Callenin HyperVRE, joka on softa jolla generoidaan satoja tai tuhansia MFA-saitteja. Kyseinen AdSense arbitrage malli toimi vuosia sitten, mutta ei enää, sillä Google rankkaa perinteiset MFA-saitit matalalle, ja syystäkin sillä ne eivät oikeasti tarjoa lukijalle mitään hyödyllistä. Matt Callen siis edelleen markkinoi tuotettaa agressiivisesti ja monet ostavat sen päivittäin. HyperVRE:stä ei minun mielestäni ole mitään hyötyä koska taktiikkana se ei enää toimi. En ole tuotetta koskaan ostanut, mutta olen toki siihen ja sillä rakennettavaan arbi-bisnekseen verkossa perehtynyt. Asiakas kokee Matt Callenin HyperVRE:n huijauksena. Tällainen markkinointi, oli Internetmarkkinoinnin malli mikä tahansa, on mielestäni alhaista ja moraalitonta.

gravatar
Juho sanoi,
October 5, 2008 @2:48 pm  

Vireää keskustelua kiinnostavasta ja ajankohtaisesta aiheesta, hyvä hyvä! :)

Esitetty malli on tietysti yksinkertaistettu esitys kukkakaalimaisen monipolvisesta aiheesta, mutta sinällään täysin pätevä. Trafiikkia rivakasti eri lähteistä ja vaiheittain etenevä suppilo, jonka edetessä asiakkaat siivilöityy renkaanpotkijoista ja ihan lopussa ne kaikkein parhaat joista voi tulla vaikka kumppaneita.

Pari kohtaa jäi askarruttamaan kuitenkin. Missä kohtaa kerätään prospektilistaa? Vai onko kohta e-kirja yms. sitä, siis maksutta? Jos on, kuinka siirrytään heti myymään backend-tuotetta ennen kuin frontend on paalutettu sisään ja asiakaslista olemassa? No, tietysti voi ajatella että kumppanien esimyynnillä voidaan heti myydä hintavaakin tuotetta (pitää paikkansa), mutta se on oikeastaan jo kokonaan toinen malli.

Oli miten oli, siinä olet harvinaisen oikeassa, että Internet-markkinointi on tehokkaimmillaan juuri sähköpostimarkkinointia. Kaikista filtteröinneistä yms. huolimatta se on edelleen tehokkain ja henkilökohtaisin markkinoijan työkalu. Sillä on paljon merkitystä miten ihmiset löytävät listalle, kauanko ovat siellä olleet, mitä sitä kautta kokeneet, mihin on valmiuksia, jne.

PS. Lassen pureva analyysi yksityiskohtineen ;) ei oikein auennut… etenkään permission marketingin kohdalla. Sitähän listamarkkinointi nimenomaan ON! Ja oli sitä ennen kuin Internetiä oli olemassakaan.

gravatar
Juho sanoi,
October 5, 2008 @2:55 pm  

No, toinen lyhyt (?) kommentti vielä.

Tuohon meili päivässä -juttuun tunnutaan takertuvan, joten sananen siitä. Voi todellakin olla, että meili päivässä on liian paljon useimmille ihmisille. Vaikka niitä meilejä olisivat nimenomaisesti halunneetkin antamalla yhteystietonsa.

Mutta markkinoijina meitä ei kiinnosta mikä sopii ihmisille keskimääri. Meitä kiinnostaa mitä haluavat ja miten käyttäytyvät ihmiset, joilla on valmiuksia ostaa! Tarkoituksena ei ole maksimoida listan kokoa, vaan ostajien määrä ja laatu, eikö niin?

Jos siis meili päivässä joissain tapauksissa tukee tavoitteita, jos esim. vastaanottajat on saatu niin kiinnostuneiksi aiheesta että tuskin voivat odottaa seuraavaa viestiä, mitä pahaa on siinä että antaa heille mitä haluavat?

Millä ihmeen tavalla on eettisempää lähettää meili harvemmin, vaikka tietäisi että vastaanottajat janoavat niistä saamaansa tietoa ja ovat jopa valmiita ostamaan tuotteen jonka tiedät olevan todella hyvä?

No, ehkäpä jätän tähän ennen kuin alan kuulostaa liikaa John Carltonilta. ;)

gravatar
hpguru sanoi,
October 5, 2008 @7:25 pm  

Mikä lisäosa tämän tiedon hakee: Aihetta sivuavia artikkeleita ei ole?

Vaikka minulla on jo tällainen lisäosa, kiinnostaisi tietää mitä tässä käytetään. Hakukoneen voisi korjata, ei edelleenkään toimi vaikka valitettu joka suunnasta… :)

gravatar
hpguru sanoi,
October 5, 2008 @7:30 pm  

Voisi sitä vähän lyödä pesäpallomailalla, että hakisi joitakin artikkeleita sinne. Ja siis tällaisella tarkoitin, että samantapainen. Niin siis omani sallii ainakin määrittämään avainsanat manuaalisesti (mikäli tulee tällainen vastaava ilmoitus) niin tulee artikkeleita listalle.

gravatar
Marko sanoi,
October 7, 2008 @1:23 pm  

Lasse, Akismet oli tulkinnut sinun vastauksen spämmiksi linkkien vuoksi. Pahoittelen että se ei ilmestynyt näkyviin heti. Lasse, mikä sinun ajatus oli ja mihin viittaat linkeillä? Aivan, Seth Godin on monien mielestä koko touhun keksijä, eli liittyykö ajatuksesi tähän? Käytä hieman enemmän sanoja niin meikäläinenkin pysyy kärryillä :)

Juho, hyvä huomio. Listaa kerätään kuvan oikean laidan kakkosboxissa, eli siinä vaiheessa kun tarjotaa lukijalle ilmaista e-kirjaa tai videota. Ehkä kuva on huonosti värkätty, mutta pointti on siinä että blogin laskeutumissivu on itse asiassa paremmin rakennettu Opt-In sivu. Saadakseen nipun ilmaisia videoita tai raportteja, tulee kirjautua maililistalle. Tämän jälkeen lukija on prospekti, mutta kun hän kerran on ostanut backend-tuotteen, siirretään hänet “jo ostaneiden listalle”. Tämän olen oppinut Frank Kernin MassControl jutuista.

Niin, olena tosiaan samaa mieltä Juho että sähköposti on se tykki markkinoinnin tuökalu. Siihen kun yhdistetään esim. John Carltonin tai Gary Halbertin mainosteksti niin myynti on varmaa. Toki listojen konversiot ja klikkausprosentit ovat pieniä, mutta kohdennetussa mainonnassa sähköposti on varmasti tehokkaimpia.

Kiinnitit Juho huomiota samaan kuin muutkin. Meili päivässä oli kärjistetty ja radikaalin tai agressiivisen markkinoinnin esimerkki. Ei sitä oikeasti monikaan käytä. Sanoit hyvin siitä että listan laatu on tärkeämpi kuin koko. Esim. Yaro Starak on kertonut hyvistä tuotoista todella pienelle listalle, kuten 3000 ihmistä. Muutama päivä sitten Frank Kern kertoi videollaan oppilaastaan joka teki muistaakseni $80.000 kohtalaisen pienellä arvopaperisjoittamiseen liittyvällä listalla. Todella mielenkiintoista että sekin lista toimii tehokkaasti näinä aikoina. Frank Kern itse asiassa kehottaa MassControllissa rakentamaan listoja niin että erotellaan ne jotka ovat ostaneet kerran, kaksi, jne, koska he todennäköisesti ostavat uudelleenkin. Tällainen “jo ostaneiden”-lista on varmasti tehokkaampi kuin monta kertaa suurempi lista “random dude”-tyyppisiä surffailijoita.

Minua itseäni ei ole meili päivässä haitannut koska olen nimenomaan kiinnostunut kuulemaan mitä myyjällä on tarjottavaa. En kai muuten koko listalla olisikaan! Eli, meili päivässä kahden viikon rummutus ei todellakaan ole epäeettistä eikä alhaista jos kohderyhmä on huolella valikoitua ja vastaanottavaista.

Omilla listoillani bounce rate, eli listalta poistuvien suhde sinne jääneisiin on ollut noin 4%:n luokkaa, eli ihmiset ovat olleet kaiketi tyytyväisiä tarjontaani.

hpguru, tuossa ei ole lisäosaa, vaan toiminto on koodattu teemaan. Aiheita sivuavia artikkeleita ei ole, koska tässä jutussa on vain yksi tagi ja se sattuu olemaan ensimmäinen laatuaan. täytyy heittää tuota samaa tagia muihinkin artikkeleihin niin löytyy ne samankaltaiset.

kiitos muistutuksesta, hpguru. korjasin lopulta hakumasiinan. siinä samalla menetin päivämäärien lokalisoinnin.. yritänpä korjata senkin saman tien.

gravatar
October 7, 2008 @2:27 pm  

Juho:
“Sillä on paljon merkitystä miten ihmiset löytävät listalle, kauanko ovat siellä olleet, mitä sitä kautta kokeneet, mihin on valmiuksia, jne.”

Tämä on sellainen juttu jonka toivoisin KAIKKIEN ottavan useammin huomioon.

Toisinsanoen. os jossain on ruksi että liity postituslistalle (etenkin jos se on jonkun lomakkeen ohessa), nii olisi todella tärkeää viestiä heti (vaikka automaattisesti) kuluttajalle että: “kiitos liittymisestä sähköpostilistalle tuolla ja tuolla tällöin ja tällöin” ja siten varmistaa että ko. henkilö on tietoinen tlevasta postista.

Lisäksi on tärkeää että postituslistalle liittyjä todella tietää paljonko ja mitä sähköpostiinsa tilaa ja että postista on tarpeeksi helppo päästä eroon.

Tämä aiheuttaa positiivista passiivisuutta: Kun sähköpostiviestin päätteenä on esim: “voit milloin tahansa erita sähköpostilistalta vastaamalla tähän viestiin tms.” Tilaaja kokee että tästä “lähes-roska-postista” ei ole niin paljoa haittaa kun siitä pääsee milloin vaan eroon.

Käytännössä kaikki posti joka ei kiinnosta lukijaa, on roskapostia. Sen vuoksi kolme tyyppiä jotka tilaavat s-postin tietoisesti on huomattavasti parempi saldo kuin 50-tyyppiä jotka antavat suostumuksensa sähköpostimarkkinointiin vahingossa.

gravatar
Juho sanoi,
October 7, 2008 @5:31 pm  

Hei, tässä vielä yksi tosi hyvä artikkeli email-frekvenssistä, kirjoittajana copywriter BobBly:

http://www.makepeacetotalpackage.com/bob-bly/how-much-e-mail-is-too-much.html#more-686

Enempää en pistä lusikkaani tähän soppaan tänään.. ;)

gravatar
Marko sanoi,
October 7, 2008 @7:18 pm  

tekstiurakoitsija, hyviä pointteja mainitsit. Listalle liittymisestä on tapana kuitata autoresponderilla, jonka ekassa viestissä esim. juuri kiitokset liittymisestä, sekä siitä mitä listan suhteen tuleman pitää. On myös tosiaan tärkeää antaa mahdollisuus poistua listalta milloin vain. Muuten luottamus on vähissä.

Juho, kiitti linkistä! Täytyypä vilkaista kun nappulat on saatu nukkumaan.. Anna palaa vain, Juho. Mitä enemmän kommentteja tähän blogiin, sitä parempi ;)

gravatar
hpguru sanoi,
October 7, 2008 @7:49 pm  

Kiitos korjauksesta. Hakukone toimii taas mainiosti.

gravatar
October 10, 2008 @12:28 pm  

Hi Marko

I’m sorry that my language is English and I can’t follow what you’ve written here, but its great to meet you :)

gravatar
Marko sanoi,
October 10, 2008 @1:02 pm  

Heh.. no problem Haroun. We’ll keep in touch with Facebook and Twitter :) Nice that you visited my humble blog.

Viitteet & Paluuviitteet

Aihetta sivuavat artikkelit

Huomio: Kaikki kommentit tarkastetaan